01/06/2022
Nowe słówka – jak je skutecznie zapamiętywać?
Nie sposób nie zgodzić się, że nauka słownictwa to kluczowy element przyswajania języka obcego. Im więcej znamy słówek, tym lepiej poradzimy sobie w różnych sytuacjach życiowych. Istnieje powszechne stwierdzenie, że w każdym języku wystarczy nam 1000 najczęściej używanych słówek lub zwrotów, aby poradzić sobie w 80%. Ale jak do tego podejść? Czy przygotowanie listy słówek do wkucia to dobre rozwiązanie?
Jak metodycznie podejść do nauki słownictwa?
Wybór kontekstu. Nauka w kontekście to zdecydowanie najlepsza metoda na zapamiętanie słowa w jego „naturalnym środowisku” i można się tu posłużyć czy to artykułem, rozdziałem książki, tekstem piosenki, a nawet instrukcją obsługi nowo nabytego gadżetu. Dla tzw. visual learners, a więc tych z nas, którzy zapamiętują wzrokowo, ta metoda może przynieść widoczne efekty. Zakreślamy partię słówek i uczymy się ich wraz z sytuacją, w której zostały użyte, a więc jeśli w przyszłości natrafimy na podobny kontekst, z pewnością będziemy wiedzieli czy dane słówko lub fraz są odpowiednie i jak je użyć. Przy sposobie nauki warto pamiętać, aby ilość nowego słownictwa które chcemy zapamiętać była rozsądna – zakreślmy 5-7 nowych słówek w czytanym tekście. Wybierzmy kluczowe słowa i takie które rzeczywiście odnoszą się do danego kontekstu.
Trening z fiszkami. Raz napotkane słówko, którego znaczenie zrozumiemy i „wrzucimy” do pamięci, nie pozostanie tam na długo, jeśli nie będzie używane. Jak zatem je aktywować. Jednym z pomysłów jest stworzenie fiszek, samodzielnie lub wrzucenie ich do aplikacji (wiele dostępnych jest bezpłatnie, np. quizlet). Regularne sięganie po fiszki i weryfikowanie słownictwa pozwoli nam na zakodowanie go w pamięci długotrwałej.
Użycie w realnych sytuacjach. I to jest ten moment, kiedy nabyte słownictwo możemy przećwiczyć w realnych sytuacjach: w mailach, rozmowach, prezentacjach, etc. Poprawne zastosowanie nowych słówek w kontekście jest swego rodzaju weryfikacją naszych postępów w nauce i z pewnością mocno motywuje do dalszych starań i poszerzania zakresu naszej leksyki. Dlatego ucząc się słownictwa, warto szukać kontekstów do jego praktycznego wykorzystania w tzw. produkcji języka (mówieniu, pisaniu).
Zatem wykorzystanie drogi od słówka w kontekście, poprzez jego kilkukrotne przećwiczenie za pomocą fiszek/karteczek, aż do praktycznego zastosowania, może przynieść widoczne i długotrwałe efekty w naszej nauce języka obcego. I satysfakcja gwarantowana