British School ICTBritish School ICTBritish School ICT

Blog

Audyt językowy — ocena kompetencji językowych

28/11/2022

Audyt językowy — ocena kompetencji językowych

Audyt językowy to narzędzie umożliwiające przebadanie poziomu znajomości języka obcego. Badanie to wykonuje się celem sprawdzenia umiejętności pracowników, ich kompetencji w komunikowaniu się w danym języku. Wyniki audytu pozwalają oszacować jakie działania należy wprowadzić do firmy, by podnieść poziom znajomości języka obcego i realizować cele ustalone przez firmę.

Kiedy warto zlecić audyt językowy?

Właściciele firm zastanawiają się często, czy rzeczywiście warto szukać firmy audytującej. Tymczasem audyt językowy w zakresie języka obcego jest tak naprawdę jedynym narzędziem, które w wymierny sposób pomoże namierzyć wąskie gardło komunikacyjne wśród kadry pracowników.

Przeprowadzenie audytu językowego jest w zasadzie nieodzowne, jeśli Twoja firma się rozwija i chcesz wypłynąć na głębokie wody. Poniżej zobaczysz kilka przykładów, kiedy szczegółowy raport audytu językowego, powinien być wręcz punktem „zero", od którego zaczynasz.

Test kompetencji językowych u pracowników

Audyt językowy i szczegółowy raport jest niezastąpiony, by ocenić jakości komunikacji pracowników w języku obcym, jeśli chcesz wyjść z usługami za granicę.

Zacznij od poziomu znajomości języka obcego swojej kadry, jeśli:

  • szukasz klientów zagranicznych;

  • Twoja firma współpracuje z odbiorcami na terenie Unii Europejskiej lub to Ty jesteś odbiorcą towarów zza granicy i Twoje biuro regularnie kontaktuje się drogą mailową i telefoniczną ze spedytorami (tu wymagana jest znajomość słownictwa, wypowiedzi ustnych i zaawansowanego poziomu znajomości języka obcego);

  • świadczysz usługi, którymi interesuje się coraz więcej obcokrajowców i Twoi pracownicy muszą biegle władać językiem obcym podczas rozmów telefonicznych.

Podniesienie umiejętności językowych u pracowników

Wszystkie powyżej omówione zagadnienia i wyzwania stojące przed firmą, sprowadzają się do podniesienia kompetencji językowych pracowników, jeśli nie posługują się językiem obcym w wystarczającym stopniu.

Audyt językowy wykonany w punkcie „zero" pozwoli na dalszą ocenę postępów nauki języka obcego u pracowników. Jeśli klientami firmy są osoby komunikujące się w języku angielskim, to wyłącznie audyt pozwoli Ci śledzić szczegółowo postępy nauczania i kompetencji językowych kadry.

Umiejętności językowe pracowników — kontrola postępów

Audyt językowy działa też w dwie strony.

Z jednej pokaże Ci, na jakim etapie mówienia i pisania w języku obcym są pracownicy, jak wygląda ich ścieżka rozwoju, ale także pomoże oszacować, czy dobrze inwestujesz w firmę szkoleniową.

Profesjonalny audyt językowy wykaże także braki firmy szkoleniowej, jeśli nie wprowadza odpowiednich rozwiązań i systemu nauczania.

Wewnętrzne procesy rozwoju firmy

Do czego jeszcze może przydać się raport z badania znajomości języka obcego u pracowników? Audyt językowy pomoże wyłapać osoby, które już dobrze posługują się językiem obcym w mowie, na piśmie, a także swobodnie prowadzą dialogi.

Taki pracownik może od razu awansować i wziąć udział w projektach, które wymagają swobodnej komunikacji.

Dla Ciebie, jako właściciela firmy oznacza to oszczędność czasu i pieniędzy, bo:

  • nie inwestujesz w koszty jego szkolenia;

  • od razu masz osobę, która może przejąć klientów zagranicznych;

  • masz pewność co do poziomu znajomości języka obcego u tego pracownika, bo audyt wykaże to w szczegółowym raporcie.

Proces rekrutacji

Mając pracownika z wysokimi kompetencjami językowymi, możesz go zaangażować do codziennych obowiązków bez konieczności zatrudniania osoby z zewnątrz.

Pracownik dobrze mówiący w języku obcym jest pomocny przy weryfikacji kandydatów do pracy. Sprawdzi się podczas rozmowy kwalifikacyjnej, by ocenić wrażenie biegłości językowej u nowego kandydata.

Co wchodzi w zakres audytu językowego?

Powiedzieliśmy sobie o tym, dlaczego warto wykonać audyt językowy w firmie i uzasadniliśmy, że warto go powtarzać co jakiś czas.

Poniżej przeczytasz, co wchodzi w zakres szczegółowego audytu językowego.

Szeroki zakres obszarów tematycznych

Badanie poziomu znajomości języka obcego odbywa się na kilku płaszczyznach. Nie jest to zero jedynkowy proces, tylko dobrze zaprojektowany test wykazujący znajomość języka obcego w kilku obszarach tematycznych.

Umiejętności językowe — pisanie

Kursy językowe z reguły przygotowują do swobodnych dialogów codziennych, tymczasem pisanie schodzi na drugi plan. Co Ci po pracowniku, który co prawda porozmawia z klientem w języku angielskim, ale trzeba będzie popracować dużo na jego poprawność gramatyczną.

Audyt językowy wykaże takie braki, bo raport z audytu pokazuje, nad jakimi kompetencjami językowymi trzeba jeszcze popracować.

Praktyczną umiejętność budowania dialogów — komunikacja bezpośrednia

Pośród pytań zadawanych w testach audytu, będzie także bezpośrednia rozmowa z testerem.

Tego typu dialog ma za zadanie wyłapać słabe strony komunikacji bezpośredniej u pracowników.

Audyt językowy — rozumienie ze słuchu

Kolejnym obszarem audytowym jest sprawdzenie, jak pracownicy radzą sobie z rozumieniem tekstu ze słuchu.

Muszą oni później odpowiedzieć na kilka pytań, które raczej nie wynikają wprost z tekstu, a raczej z sensu rozmowy.

Czytanie podczas audytu językowego

Część ustna audytu to także czytanie. Przeprowadzenie audytu językowego w zakresie czytania, pozwoli Ci ustalić, którzy pracownicy powinni jeszcze poćwiczyć jakość wypowiedzi.

Wyniki audytu językowego

Jak widzisz dobrze przeprowadzony audyt językowy, dogłębnie zbada 4 obszary znajomości języka obcego u pracowników.

Szczegółowy raport pozwoli oszacować, jakie rozwiązania wprowadzić do firmy, by podkręcić poziom znajomości języka, a Tobie, jako właścicielowi firmy pozwoli na prewencyjne przygotowanie kadry do nowych wyzwań.

Czy warto inwestować w audyt językowy?

Na chwilę obecną nie ma innej metody, która pozwoliłaby na tak szczegółową analizę stanu wyjściowego pracowników, jak audyt językowy.

Jest to jedyne narzędzie, które pomaga ustalić punkt wyjścia, przebieg procesu nauczania, a przede wszystkim jest punktem wyjścia do podejmowania kolejnych ważnych dla rozwoju firmy decyzji.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności